RSS

Monday, January 16, 2012

short story-life in Segar amat-

Hari pertama tiba di segamat, terasa sekali perbezaan..dulu bandar ni hutan belantara..termangu seketika..sewa bilik rumah kedai ..dan hanya aku, nawal dan kinah sahaja pelajar manakala yang lain PEKERJA..kejutan budaya + sedang cuba sesuaikan diri..macam-macam kejadian berlaku.."jiran-jiran" bilik selalu keluar lewat malam p c*****g, pakaian "tersangat sopan", nasib baik tak pengsan tengok, memang sangat-sangat lain..masa tu selalu juga nangis, tak tahan dengan apa yang kami hadapi..kadang-kadang kinah pujuk, dan kadang - kadang nawal pujuk..adakala keadaan terbalik, aku yang pujuk mereka..teringat dengan kata-kataku," sabarlah, mungkin rumah terbaik kita sedang di bina..Allah maha tahu..sabar ea..huhu..sampai sekarang aku sendiri masih mengharap dan terusan berdoa akan kewujudan rumah "terbaik" kami itu..

Apabila diimbau kembali, betapa peristiwa-peristiwa di rumah itu banyak mengajar kami, seperti menyaksikan peristiwa-peristiwa yang hanya akan menggelapkan hati kami kerana tingkap menghadap pusat karaoke besar di samping lambang Carslberg hijau terpampang gah ..nak cegah tak mampu, masa tu takut sangat dan asyik tergiang-giang firman Allah yang mana bila Dia nak hancurkan 1 umat yang penuh dengan maksiat, orang-orang yang beriman pun turut kena sekali..doa dan tawakal, itulah harapan kami..ketika itu juga aku sedar, dalam aku tidak berusrah buat seketika waktu, Allah nak tarbiyah aku melalui ujian-ujian yang diberikan di samping membuatkan hatiku untuk melihat betapa parahnya masalah ORANG MELAYU ISLAM kita kini. jika dulu, ketika diploma sentiasa berada dalam kelompok mereka-mereka yang sudah teguh agamanya, tujuan dan matlamat sama tetapi kini, aku nampak, matlamat yang selama ni diucapkan sudah tiba masanya untuk dipraktiskan..sukar memang sukar, sahabat tercinta yang selalu bersama dan jauh..~~~

nisa selalu kol ..huhu..really miss u chan..assalammualaikum, awak apa khabar..kite rindulah ngan awak..aku yang suka mengusik pun jawab, waalaikummusalam..ee..apa kite2..geli le saya dengar wak..haha..sesiapa sahaja yang mendengar perbualan kami mesti ingat aku sedang bercakap dengan pakwe..apa taknya, setiap kali kol, nangis2 cerita masalah masing-masing..dan di akhir perbualan mesti ada ayat ni,"saya rindu dengan awak..dulu awak dekat je dengan saya, sekarang dah jauh.."disusuli air mata kerinduan..inilah dia sahabat tercintaku..KHAIRUNNISA' BINTI MOHD ZAILANI.. terima kasih chan..kawan-awan yang lain jangan cemburu pula ye..hehehe..dia sahabat sefikrahku..

terima kasih juga buat nawal n kinah.. sahabat serumah..semakin lama kita semakin mengenali kekuatan dan kelemahan masing-masing..jika kita sesama kita saling boleh menerima kelemahan yang dimiliki antara sesama kita..insyaAllah..persahabatan ini akan utuh sampai bila-bila..amiin..

semalam, terlepas dari mulutku, SUSAH BETUL NAK CARI ORANG YANG JUJUR KAT SEGAMAT NI..pada nawal dan kinah..mereka berdua setuju kerana sejak kami tiba di sini, macam-macam topeng manusia kami kenal..kadang-kadang dah penat sangat nak hadapi..rasa nak balas balik apa yang mereka buat tetapi terkenangkan firman Allah,

Dan jika kamu membalas kejahatan (pihak lawan), maka hendaklah kamu membalas dengan kejahatan yang sama seperti yang telah ditimpakan kepada kamu, dan jika kamu bersabar, (maka) sesungguhnya yang demikian itu adalah lebih baik bagi orang-orang yang sabar.

 Memang wujud hukum qisas dari ayat ni, tapi aku nak jadi orang yang bersabar kerana itulah yang terbaik buatku..syukur sehingga kini kesabaran itu masih bertapak di hati untuk melayan kerenah-kerenah manusia yang pelik-pelik..sedar tak sedar, ni dah minggu final exam..jadual aku 4, 6,7,9,10,13..waaaahhhhh..bahagianyaaaa....

nak share 1 ayat dari blog 

Jika kita berfikir dari segi jangka pendek (dunia), memang segala-galanya akan nampak menyakitkan hati. Rasa sukar untuk memaafkan dan melupakan. Tahukah, sebagai muslim, setiap perbuatan kita mestilah difikirkan kesan jangka panjangnya iaitu apabila berada di akhirat kelak. Ke syurgakah, atau ke nerakakah?

Sekalipun hati masih sukar untuk melupakan apa yang telah terjadi, tidak mengapa, kerana soal hati itu adalah soal yang amat kompleks. Allah lebih mengerti kerana kita sendiri telah berusaha untuk melaksanakan yang terbaik. Paling kurang, fikirkanlah nasib saudara kita di akhirat kelak jika kita tidak mahu memaafkannya. Maka dengan itu, maafkanlah dia di atas dasar kasih sayang sesama muslim.
Sebagaimana kita ingin masuk ke syurga, berilah juga ruang untuk saudara kita masuk ke Syurga di sana kelak. Sekalipun kita tidak mampu untuk seiring dengannya di dunia ini lantaran fikrah (pemikiran) yang tidak sama, namun tujuan akhir kita tetap yang satu itu juga!

Ingatlah, syurga itu adalah sebaik-baik tempat yang penuh dengan keajaiban. Di sana, tiada lagi kedukaan, kesedihan, mahupun keperitan! Cuba bayangkan, kita bertemu semula dengan orang yang pernah menyakiti kita sewaktu di dunia (atau sebaliknya), kita makan bersama, ‘shopping’ bersama, berborak bertahun-tahun tanpa henti, tanpa adanya lagi sengketa di antara kita!

http://muslimteendigest.my/kerana-di-syurga-itu-segalanya-lebih-indah

benar!!!indahnya syurga..tiada sakit hati macam di dunia..hebatnya Allah...

PERJALANAN DAKWAH

ujian itu hadir selalu, tanpa ujian pasti terasa kerinduan kepada sang Pencipta. Alhamdulillah, setelah sekian lama muncul seorang adik menghulur bantuan terasa langkah yang payah ini semakin mudah. Semalam 16 Januari 2012, bertemu serampang empat mata bersama dengan adik-adik yang bakal dicorak dan dipandu sebagai mujahidah Islam. Doaku buat mereka akan terus utuh dalam perjuangan ini, wajah-wajah suci yang  diisi dengan hati tulus ikhlas, mampu menempuh onak duri dakwah yang berselirat, terkadang tersadung luka berdarah tetapi bunga-bunga indah turut tumbuh melata sebagai penguat semangat buat kaki yang melangkah.

1 comments:

Mariam Sirr said...

baru berkesempatan baca blog awk.. sebak sy baca + terharu sgt3...
awklah sahabat dunia akhirat sy.. terima ksh chan sudi menjadi sahabat saya ketika suka, duka, susah dan senang... miss u so much.. moga awk sentiasa dlm perlindunganNYA.. xsbr nk jumpa minggu ni.. uhibbukifillah =)..