RSS

Monday, December 5, 2011

DIARI TARBIYAHKU EPISOD 1


“Orang-orang yang menyampaikan risalah Tuhannya (Allah) dan takut hanya kepadanya tidak kepada lainnya, cukuplah Allah sebagai Pengira segala Amal dan makhluknya.”

( Al-Ahzab:39)
Sesungguhnya Islam memandang sangat mustahak untuk membentuk ikatan-ikatan perpaduan
untuk penganut-penganutnya. Ikatan-ikatan ini dinamakan “Usrah” atau “Keluarga” dengan terbentuknya apa yang dinamakan “Usrah” atau “Keluarga” seperti itu akan dapatlah dipimpin penganut-penganut Islam tadi ke arah contoh-contoh pujaan yang tinggi, dan dapatlah pula diperkuatkan ikatan-ikatan yang ada pada mereka, bahkan akan dapatlah dipertinggikan mutu “Ukhuwah” atau “Persaudaraan” di antara sesama mereka sendiri; iaitu dengan jalan membawa contoh-contoh pujaan dan persaudaraan itu dan peringkat bualan dan pandangan teori kepada peningkat perbuatan dan amalan. ~ As-Syahid Imam Hassan Al-Banna dalam kitabnya Usrah dan Dakwah~

Peperiksaan SPM yang ku lalui pada tahun 2007 merupakan antara titik permulaan buatku mengenal dan menjalani hidup sebagai seorang muslimah dengan lebih teratur setelah ku temui TARBIYAH sewaktu pengajian diploma ku selama 3 tahun. Ketika awal semester 1 diploma, hati ini bertekad, ada sesuatu di dalam jiwaku yang belum lagi terisi dan ditemui. Asalku dari Sekolah Menengah Teknik dalam jurusan Kejuruteraan Mekanikal yang akhirnya bertukar ke Diploma Pengajian Perniagaan merupakan satu penghijrahan yang besar dari sudut ilmu kifayah yang ku pelajari selama ini. Kolej Poly-Tech MARA Bangi merupakan tempat bersejarah.

Detik-detik awal berada di KPTM Bangi

Hati ini rasa resah, malas dan kecewa. Semuanya bercampur aduk. Kawan-kawan ramai dapat masuk U tapi aku, KPTM. Jauh di sudut hati, rasa takut dan risau apabila memikirkan gejala sosial yang sering aku dengar terhadap penuntut-penuntut IPTS. Ya Allah, jauhkanlah hamba ini dari hidup yang sia-sia dan temukan aku dengan teman-teman yang mencari redha MU semata-mata. Amiin.. inilah detik pertamaku, perasaan teruja semuanya bercampur aduk. Pakaian versi muslimah yang ku bawa mengundang pandangan pelik dari kebanyakkan pelajar di sana. Aku masih tidak kuat, siang malam aku berdoa semoga Allah berikan aku kekuatan dan keteguhan iman.  Tergiang-giang di ingatan ku akan firmanNYA buat hamba yang diuji:

“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan;”Kami telah beriman,” sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang yang dusta.”

-Surah Al-Ankabut ayat 2-3

Ya!!! Aku harus kuat. Aku harus yakin kerana aku pembawa agama. Allah itu maha mengetahui dan pengasih, doa yang ku titipkan dimakbulkan beberapa hari di waktu minggu induksi pelajar baru. Nawal Syafiqah, antara teman terawal yang ku kenali. Jiwa dan hatinya inginkan kebaikan dan sinar cahaya jiwanya menginginkan ke arah tarbiyah seperti yang ku dambakan. Syukur pada-MU. Setelah Engkau hadiahkan dia, Engkau beri pula seorang sahabat yang sentiasa menjadi tempat aku bersandar saat keletihan dan menguatkan diri ku agar terus melangkah di medan perjuangan agama MU ini. “assalammualaikum, saya nak nombor awak boleh?” antara bait ucapan sahabatku itu, KHAIRUNNISA’ di awal perkenalan kami. Tidak pernah aku lupa detik teristimewa hidupku ini, dia hadir dengan senyum terukir walau jauh di sudut hatiku terasa sedikit lucu kerana lagaknya seperti ingin mengorat aku. Terima kasih sahabat.

Setelah kami tamat minggu induksi, seorang kakak fasi, kak Intan mencari-cariku di kolej sambil berkata “adik, tolong hadirkan diri di surau malam ini ye.. akak harap sangat adik dapat hadir,” aku berasa pelik. “eh, tapi kenapa ye kak?”.. “adik datang je ye..surprise..”, sambil tersenyum kak Intan berkata kepadaku dan ku jawab InsyaAllah kerana sememangnya malam itu aku memang nak ke surau kerana rasa terlalu tenang dan damai berada di sana. Malam itu terasa debaran ku kerana kelihatan ramai senior-seniorku hadir. Di hati tertanya-tanya ada program apa ni? Tidak ku sangka, sahabatku NAWAL SYAFIQAH dan KHAIRUNNISA’ turut dijemput. Setelah beberapa minit, kami berada di dalam satu bulatan yang mana kedudukan lelaki dan perempuan cukup jauh. “cukup terjaga,” desirku di dalam hati.

DILAMAR  AMANAH  ALLAH

Rupa-rupanya malam itu merupakan mesyuarat Kelab Insaniah kolej ku namun, persoalan di hati masih tidak terlerai, atas dasar apa aku dijemput dan aku sendiri masih tidak faham apakah fungsi kelab ini di kolej ku. Akhirnya, satu demi satu persoalan di hatiku pecah..setelah mengetahui kebenaran aku dan teman-temanku dijemput.  “ahlan wa sahlan buat adik-adik semester 1, mungkin adik-adik tertanya kenapa adik-adik dijemput. Adik-adik telah kami pilih sebulat suara untuk menjadi perintis kelab Insaniah yang merupakan satu-satunya kelab agama dan dakwah di kolej kita ini..”, begitulah antara kata-kata Presiden Kelab Insaniah, Akhi Asri. Tersentak ku mendengarnya. Ya Allah, besarnya ujian-MU ini. Aku masih lagi merangkak dengan lemah, terlalu banyak ilmu yang tidak ku tahu lagi.

“Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan).”

-Surah Al-Imran ayat 200

“ Jika bukan kita, siapa lagi. Jika kita asyik berkata TIDAK BOLEH, TIDAK MAMPU, TIDAK CUKUP  ILMU, sampai bilakah lagi kita akan bergerak menyambung kembali tugas nabi Muhammad saw..” antara pesanan kak Intan yang merupakan Timbalan Presiden Kelab Insaniah. Aku terkedu. Tuhan, dugaan ini terlalu kuat. Akhirnya, aku, nawal syafiqah dan khairunnisa’ dijadikan AJK Kebajikan di bawah kelolaan Akhi Shafiq. Banyak ilmu dan pengalaman yang kami dapat. Berani antara perkara yang harus ada dalam diri, berani untuk bersemuka dengan pengarah kolej dan staf-staf pentadbiran. Namun, hati ini masih rasa kurang. USRAH!!!YA..AKU PERLUKAN USRAH DAN MUROBBIAH YANG MAMPU MEMBIMBINGKU. Satu hari, satu pesanan ringkas ku terima daripada Khairunnisa’. “assalammualaikum, awak berminat x nak sertai usrah?”..alhamdulillah…Kau temukan aku dengan seorang sahabat yang sefikrah. Nawal Syafiqah turut diundang. KAK HASNI, dialah murrobbiah pertamaku. Mengajarku erti perjuangan, dakwah dan tarbiyah. Semangat mujahidah segar dalam dirinya. Seorang jurutera di Petronas, graduan Universiti dari Australia. Aku kagum melihatnya, busana muslimah setia menjadi personalitinya, bibirnya tidak pernah kering daripada nasihat-nasihat. Aku menjadi semakin kuat untuk menempuh dugaan-dugaan berat ini.

Tanpa ku duga, Kelab Insaniah juga punyai usrah mereka tersendiri. Aku yang dahagakan proses tabiyah itu turut menyertai usrah di bawah kelolaan Kelab Insaniah. KAK AIFA, merupakan murrobbiah keduaku, merupakan seorang Jurutera di TNB graduan UKM. Busana muslimah menjadi pilihan di hati. Silibus usrah-usrah ku sama sahaja, yang membezakan, aku, khairunnisa’ dan nawal syafiqah dua kali belajar, memahami dan mendengar ilmu yang sama. Semoga dengan ini dapat memantapkan lagi ilmu di dada kami. Amiin.

1 comments:

Mariam Sirr said...

jazakillah sahabat... terima ksh sudi menjadi sahabat ketika suka dan duka... menitis air mata ini ketika mengingati detik2 maanis pertemuan kita... uhibukifillah ya sodikoti..