RSS

Thursday, April 1, 2010

APRIL FOOL: Adakah patut kita sebagai Muslim menyambutnya?






Apa itu hari April Fool?

Hari April Fool yang juga dikira sebagai All Fool’s Day ini disambut pada setiap 1 April, berdasarkan pada budaya memperolok-olokkan orang pada hari itu.



Nak sambut ke?

Tak payahlah sambut....bukan budaya kita sebagai orang Islam pun. Yang pastinya, hari April Fool ni bukan datang dari Islam, ataupun dicipta oleh orang Islam. Kan dalam Islam dikatakan, tak baik menipu dan memperolok-olokkan orang lain semata-mata untuk suka-suka.



Ada sejarah ke April Fool ni?

Takde yang betul-betul pasti tapi April Fool ni dah orang sambut sejak berkurun lalu kat merata dunia. Ada persamaan juga antara budaya ni dengan a few perayaaan lain, macam Hilaria yang disambut kerajaan silam Rome dan Holi di India. Lagi satu...ada yang kata, timing April Fool ni sama dengan perubahan equinox masa musim bunga...bila perubahan cuaca dan waktu dikatakan ‘memperolokkan’ manusia sejagat.



Ada yang kata, orang Islam tak boleh sambut April Fool sebab budaya ni bertitik-tolak pada kejatuhan kerajaan Spain Islam satu masa dulu, yang berlaku pada 1hb April?

Cerita ni dah banyak tersebar kat Internet. Alkisahnya camni; satu masa dulu dikatakan Kerajaan Islam di Spain ni sangatlah kuat menyebabkan musuh mereka merasa cemburu. Nak jatuhkan terang-terangan, tak kuat nak lawan. Tak boleh buat secara kasar, diorang ambil pendekataan cara halus. Caranya? Eksport arak masuk ke Spain secara percuma. PERCUMA? Benda free...memang la banyak orang akan tertarik. Especially golongan muda...



Bila makin ramai orang yang dah terpengaruh, kerajaan Islam mula menjadi lemah. Akhirnya kerajaan Islam ini pun jatuh. Dikatakan orang-orang kafir menipu orang-orang Islam dengan mewarwarkan bahawa orang-orang Islam boleh selamatkan diri mereka dengan belayar keluar dari Spain. Orang-orang Islam diperdayakan. Pada 1 April, bila mereka keluar dari rumah masing-masing, orang kafir gunakan peluang ini untuk membakar rumah-rumah mereka. Dalam masa yang sama, kapal-kapal yang sepatutnya digunakan utk orang-orang Islam ni belayar keluar dari Spain pun dibakar! Dalam kelam-kabut tu, orang-orang kafir ni pun ambik peluang untuk serang kesemua orang-orang Islam yang menjadi mangsa penipuan mereka...lelaki, perempuan, budak-budak...semuanya menjadi mangsa kekejaman diorang.



N.B.!!! Ringkasan ni adalah based on cerita yang dah circulated kat Internet. Kesahihan cerita ni tak dapat dipastikan 100%. Ada yang kata betul, ada jugak yang kata tidak...Tapi apa-apapun, ambillah iktibar dari cerita ni, pastu fikirkan, masih ke kita nak sambut April Fool kalau cerita ini sahih? And, even if cerita ni tak betul pun...bukan budaya kita kan sebagai orang Islam untuk menipu dan mempermainkan orang lain? Buat orang menyampah kat kita ada lah... nanti camne kita nak tunjukkan Islam ni baik? Tunjukkan example yg baik kepada rakan-rakan kita yang bukan beragama Islam, ini juga adalah satu dakwah yang penting.



Fikir-fikirkanlah. Wassalam.




sumber:http://ppimkursk.blogdrive.com/

0 comments: