RSS

Wednesday, June 10, 2009

mAiNaN tiDUrr.....zZzZzZzZz.....


ku solat dengan penuh khusyuk..mengadap yang maha esa..dengan penuh merendah diri..terasa diri ini amat kerdil dihadapanNYA..saat ku bersujud..mengharap keredhaanNYA..dada ku berasa sakit..aku tidak berdaya walau untuk mengangkat tangan..terjelepok di sejadah...kebetulan ibuku dan seorang jemaah membantuku..ku panggil jemaah wanita itu 'makcik'...makcik itu berkata masa ku sudah tiba...maut datang menghampiri..aku sedang tenat...dan nyawa ku berada di kepala sekarang..bila-bila masa saja aku akan kembali kepadaNYA..aku tidaka mampu berkata-kata..makcik itu berkata mohonlah maaf kepada sesiapa yang aku inginkan sebelum nyawamu ditarik..dengan keadaan suara yang tidak terdaya..ku memohon kemaafan kepada ibuku sambil menangis teresak-esak..selepas itu..ku cuba menelfon ayahku..pembantu ayahku mengatakan dia sibuk...hanya Tuhan yang tahu hatiku..aku dalam keadaan nazak tetapi ayahku tidak dapatku hubungi dan mungkin saja inilah kali terakhir aku dapat mendengar suara ayahku..tetapi mungkin saja tidak sempat buatku..aku menangis..ibu dan malcik tua tadi menenangkan ku..mereka mengajar ku mengucap dua kalimah syahadah..ku dapat rasa umpama nyawaku ditarik perlahan-lahan..sakitnya tidak dapat ku katakan..teramat perit..saat nyawaku ditarik..aku tidak mampu mengucapkan ape2...alhamdullilah..nyawaku ditarik ketika aku dan ibu sedang beriktikaf di masjid..dalam keadaan diriku suci ..wudhuk..alhamdullilah..air mataku berlinang..takut dan bermacam perkara bermain di minda..ya ALLAH..aakah nanti di saat malaikat menanyakan ku soalan..mampukah aku menjawab??cukupkah amalan ku selama ini???antara amalan dan dosa..mana satu yang lebih berat??aku tidak mampu berfikir ape2 lagi..ya Allah..permudahkanlah..kurangkanlah kesakitan kematian ini..aku di ambang kematian..

..............


tibe2 ku terdengar bunyi lagu "aku adalah lelaki"...hahaha...mimpi rupenya..namun..air mataku mengalir tanpa henti..aku bersyukur yang Allah memberikan aku kesempatan sekali lagi untuk bertaubat dan menghabiskan sisa hidup ini dengan keimanan di dada untuk memuji,bertasbih dan bertahmid padaNYA..alhamdullilah..thank you ALLAH..

sahabat yang dikasihi Allah sekalian...sedarlah..hidup ini hanya sekali..janganla kita biarkan hidup ini diisi dengan keseronokkan duniawi yang sementara...kerana di syurga nanti menanti seribu satu keseronokkan yang kekal abadi..ingatlah...maut itu tidak menegenal usia..jantina..pangkat..kecantikkan atau apa sahaja..apabila Allah berkata kun fa yakun..kita tidak akan dapat lari dari ketentuanNYA..kita diturunkan ke dunia ini sebagai khalifahNYA..keseronokkan yang ada merupakan ujian dan dugaan atas keteguhan iman kita..jadikan al-quran sebagai panduan dan bukannya hiasan di rumah..jadikan masjid sebagai tempat yang paling suka kita kunjungi dan bukannya pub atau disko...ingatlah..jadilah insan yang berguna..bertaubatlah sebelum terlewat...

0 comments: